Усещане за жена: Климт, Кокошка и Шиле
Музеят Белведере представя този сезон жените в творчеството на Густав Климт, Егон Шиле и Оскар Кокошка, тримата най-изявени художници на австрийския модернизъм. Всеки един от тях отразява т.н. „женски въпрос“ от различен ъгъл, но все пак с частично застъпващи се гледни точки. Изложбата изследва в дълбочина как тези прилики и разлики се проявяват в техните портрети.
През 19-ти век много художници биват възпитавани с моралните разбирания на патриархалното общество, в което жените имат ограничени възможности за обществено и духовно развитие, а сексуалността е морално табу. С настъпването на новия век обаче, редица културни събития и особено движенията за равноправност на половете пораждат полярни реакции сред културния елит на Виена и събуждат интерес към жената както никога дотогава. Мъжете са били ужасени, и едновременно с това – хипнотизирани от образа на новата, независима жена. Настъпва значителна промяна в отношенията между половете. Изложбата The Women of Klimt, Schiele and Kokoschka разглежда точно този преходен момент.
Всички картини на Густав Климт около и след 1900-та година изобразяват жени. По това време той е доста „моден“ и търсен автор. Известен е, дамите на Виена го обожават и се състезават коя ще позира следваща. Жените заемат особено място в живота на Климт. Винаги е бил много близък с майка си и сестрите си и, въпреки многобройните си афери, никога не заживява самостоятелно и съответно – не се привързва към никоя от партньорките си. Затова и жените в неговото творчество изглеждат студени и кататонични. Те са като красиви екзотични птици в златни клетки, потопени в калейдоскоп от цветове; изкусителни, но и дистанцирани от сцената или ситуацията, в която се намират.
Стилът на Егон Шиле не е толкова визуално ласкателен спрямо неговите модели на пръв поглед, но той развива по-дълбоко разбиране на женската душевност и психика. За разлика от Климт, Шиле е имал сериозни връзки и е бил лоялен към приятелките си. Неговите модели демонстрират директен контакт със зрителя. Усеща се близост с художника и откровена интимност.
Оскар Кокошка сякаш има най-голям проблем с жените и това е директно отразено в творчеството му. Той съзрява доста късно, а връзките му са сложни и изтощителни. Очевидно е, че отношенията с моделите му са били предизвикателство, с което не е можел да се справя, а оттам идва и липсата на чувственост в портретите. Образите на жени в картините му са груби, непохватни и откровено непривлекателни.
Разкривайки тези детайли от връзките между модел и художник в личен план, експозицията обръща внимание на разбиранията в началото на 20-ти век за модерна сексуална идентичност и на възгледите на артистичното съсловие относно мистичността на жената.