„Особен поглед”: Фестивалът в Кан с Chopard

От  |  1 коментар

С приключването на тазгодишния фестивал в Кан отправяме „Особен поглед” към бляскавото събитие с нашия fashion ambassador Станимира Янакиева. През 2015-та сме провокирани да потърсим любопитните факти за Кан и покрай един значим рожден ден – 60-тата годишнина на отличието Palme d’Or, или „Златната палма“. Изработвана от изтъкнатите бижутери на Chopard, най-високата награда на фестивала обвързва марката със звездния блясък на Френската Ривиера. Дневникът от Кан, елегантните посланички и ежегодната колекция висша бижутерия Red Carpet на Chopard вече са сред символите на фестивала.

Адриана Лима в обеците Copacabana на Chopard

Джулиан Мур в изумрудени обеци от колекцията Red Carpet 2015

Наскоро приключи 68-то издание на фестивала в Кан. Как би описала атмосферата тази година?

Грандиозна! Това е haute couture на филмовата сцена!

С какво ще се запомнят фестивалните дни през 2015-та?

С всяка изминала година фестивалът става по-пищен. За поредна година се убедихме, че това е най-дългоочакваното събитие на червения килим, на което всички световни знаменитости са по-бляскави и по-запомнящи се с всяка предходна година. Закриването на фестивала по-скоро изглеждаше като моден спектакъл с най-доброто от света на модната и бижутерийната индустрия, отколкото на тържествено връчване на „Златната палма”.

“Златната палма” се връчва от 1954-та година, като преди това фестивалът отличава триумфиращите единствено със сертификат. 19-те листа на палмата символизират палмите по Кроазет и герба на града и са създадени през 1955-та по дизайн на Lucienne Lazon. През 1998-ма “Златната палма” е модернизирана от Каролин Шойфеле – копрезидент на Chopard. През 2001-ва към дизайна на палмата се добавя предпазител за захващане, след като режисьорът Ларс фон Триер изпуска отличието от вълнение.

От 2014-та година Chopard произвежда отличието на фестивала в Кан от fairmined злато. Етичната посока е последвана от новата бижу колекция Palme Verte, изработена само от злато, добивано от fairtrade партньори.

Наблюдава се тенденцията в последните години да има една носталгична препратка към миналото. Как ще коментираш това?

Това е тенденция още от началото на 90-те години на ХХ век. Идеята е да се възвеличават всички тези доайени на киноиндустрията и да се поддържа жива легендата за това грандиозно събитие. Кан е преди всичко история за седмото изкуство, което помни всички големи имена на световното кино и държи това да се знае. Като започнем от Виторио де Сика, Фелини и стигнем до братята Коен, които бяха и в компетентното жури тази година.

Как бих обрисувала в исторически план това, което се случва през седмицата на фестивалните дни?

Най-запомнящите са именно тези дни на Кроазет. През месец май Festival de Cannes е домакин на това легендарно събитие. Плеадата от всички знаменитости, които се стичат от всички точки на света всяка година, представят най-интересното от концептуалното и авторско кино. Благодарение на това, фестивалът се превърна в глобално събитие, което е най-дългоочакваното на Френската Ривиера. Безспорно доказателство е, че на всеки ъгъл има фотографи, журналисти, които очакват да заснемат поредната киноикона, а защо не един ден именно тази им снимка да е новата знакова визия?

Кое ти е направило най-силно впечатление в годините, относно тези знакови визии?

Графичните визии са едни от най-важните послания, които са в основата на фестивала. Зад тези визии стоят многобройни екипи от най-добрите професионалисти в тази област. Това са тези емблематични послания, които носят почерка на фестивалните дни. В началото са били предимно решение на илюстратори-художници, които са рисували всички плакати, докато днес се залага предимно на фотографии, които са останали ненадминати за времето си. Тази година за избор на визията беше такава фотография на Дейвид Сеймур на незабравимата шведска актриса Ингрид Бергман. Плакатът беше трибют към Холивудската легенда, която е била и президент на журито в Кан през 1973 година. Документалният филм Ingrid Bergman: In Her Own Words беше представен в нейна чест на този кинофорум, с който се отбеляза стогодишнината от рождението й. А дъщерята на Роберто Роселини и Ингрид Бергман, Изабела Роселини, връчи голямата награда на 23 май, в навечерието на закриването на фестивала. Така че, изборът на графични визии е точно това послание, което се оказва сред най-ключовите решения за фестивала.

Попи Делевин в диамантена огърлица от Haute Joaillerie Collection на Chopard

Марион Котияр в бижутата от собствената си линия за Chopard - Green Carpet.

Какво не достига на българското кино, за да ни донесе „Златна палма”?

Дълбочината на сюжета в българските филми е точка, която почти винаги липсва или не е достатъчно застъпена в нашите кинопродукции. Последните години се наблюдава една тенденция към нововъведения, но все още липсва главният фокус, който да завладее зрителя. Сигурна съм, че и ние един ден ще бъдем сред наградените държави и ще заемем нашето заслужено място.

Доколко политиката се отразява на фестивалните дни?

Политическата ангажираност е била винаги в основата на фестивала. Още със стартирането на първото му издание през далечната 1939 година, до избора на филми в конкурсната програма. След първия фалстарт, поради внезапното избухване на Втората Световна война, Фестивалът в Кан се провежда ежегодно от 1946 година с малки изключения в годините. Тогава правителството на Франция е възродило идеята за събитието като средство за съблазняване на туристите обратно към Френската Ривиера. Това е причината за мотивация на Жан Зай, министър на образованието по това време във Франция, да създаде международно киносъбитие в Кан, алтернатива на Венецианския кинофестивал. Това са малка част от детайлите, които по един или друг начин имат огромно въздействие върху масовата политическа нагласа. Много пъти това е било и причината Festival de Cannes да бъде критикуван, точно заради тази си намеса. Но разбира се, когато говорим за толкова мащабен и грандиозен кинофестивал, няма как да не споменем политическото присъствие. Важното е, че днес, преди всичко, Кан си е отредил топ място на световната филмова сцена с всички знаменитости, а доказателство за това са многобройните партита и изпити бутилки шампанско по време на всяко издание.

Снимки: Chopard

VN:F [1.9.22_1171]
Rating: 10.0/10 (4 votes cast)
„Особен поглед”: Фестивалът в Кан с Chopard, 10.0 out of 10 based on 4 ratings

1 коментар

  1. Pingback: Бижутата на Кан 2016 с Chopard – Pinks.bg - е-списанието

Напишете коментар

Вашият email адрес няма да бъде публикуван Задължителните полета са отбелязани с *

*

Можете да използвате тези HTML тагове и атрибути: <a href="" title=""> <abbr title=""> <acronym title=""> <b> <blockquote cite=""> <cite> <code> <del datetime=""> <em> <i> <q cite=""> <strike> <strong>