Серж Лютенс: За българската роза, свободата и изкуството да говориш чрез парфюм

От  |  3 Коментара

Този безкрайно елегантен френски господин, поне за мен, е едно от ходещите божества на стила. Стилът не на логото и на марката, стилът като начин на мислене и съществуване. Не мога да го определя като коафьор, въпреки че е легендарно как на 16 като чирак, по случайност заместващ фризьора в малък салон, „открива“ френското каре, подстригвайки рязко и уплашено едно младо момиче… Той не е и само грим артист, въпреки че на 22 години вече работи с най-големите фотографи във Vogue. Въпреки че на 25 поема отговорността за макиажа в Christian Dior и че там поставя началото на това, което днес познаваме като колекция грим. Не е и просто парфюмерист, въпреки че трансформира Shiseido в козметичен гигант и на запад благодарение на аромата Feminite du Bois и разкошните визии, носещи синтезирано усещане за Изтока. Мосю Серж Лютенс не е човек, който може да бъде поставен в рамка, а и дори да можеше, от това само щяхме да загубим. Той просто е непоколебимо себе си. Една възвишена роза, която умело крие своето „аз“.

Серж Лютенс. Фотография: Ling Fei

Ароматите Serge Lutens са, най-общо казано, за ценителите на уникалните ухания. По вашите наблюдения какво обединява почитателите на нишовата парфюмерия?
Не поставям себе си под шапката „нишовост”, оставям това на кучетата. Ако използвам етеричните масла, то е защото имам да кажа нещо чрез тях, те ми помагат да облагородя не моя нос (който е същият като вашия), а онова, което нося в душата и подсъзнанието си.

Знам, че ако един парфюм е зле написан, подобно на лош роман, той няма да бъде изживян.

Използвам ги като литературен материал. В крайна сметка, не възприемам себе си като парфюмерист, който не би бил нищо друго освен доставчик на парфюми за публиката. Знам, че ако един парфюм е зле написан, подобно на лош роман, той няма да бъде изживян. Важно е човек да се разпознае в онова, което му давате. В противен случай, както се опасявам, ако „нишовостта” е преобърната от системата на маркетинга, тя няма да бъде нищо друго, освен един пазар. Лично аз смятам така.

Серж Лютенс, портрет със сламена шапка. Фотография: Ling Fei

Това, че имате собствена марка ви дава повече свобода в креативно отношение. Как самият вие си поставяте ограничения, ако го правите, и в какво се изразяват те?
Тази марка, тя е нещо друго. Тя е инцидент, случайност, отскок, рикошет на онова, което можех да направя. Тя се появи на бял свят преди повече от десет години, но не ме ограничава. Тя не ме подчинява на нищо друго, освен да бъда себе си, т.е. да се задълбоча в онази лична неосъзнатост, която, често без дори да подозирате, е всъщност колективна.

Между другото, както вие в България добре знаете, свободата трябва да се отвоюва.

Да кажем, че не бихте ме разпознали, освен ако не ме познавате. Между другото, както вие в България добре знаете, свободата трябва да се отвоюва. Никой няма да ви я подари. Ако някой ви я даде, тя повече няма да съществува. Всеки ден го установяваме. Както сте предусетили, не бих дал съвети за онова, което ще трябва да се направи, за да съм политически тактичен.

Творческият ви път минава през Christian Dior и Shiseido, как ги променихте вие и с какво ви промениха те?
И двата случая са свързани с преоткриването на нов свят. Обществен и богат е светът на Кристиян Диор, където получих признание за създаването на грим, който не просто бе изживян като такъв. Това беше гримът, който носи усещането за свободата и революцията, моето предложение към онази жена, която е моята двойничка. Този период е периодът на известността и на всичко онова, което е изкуствено: известността, обвита в целофан!

Витрините на Serge Lutens в Palais Royal, Париж. Фотография: Alain Beulé

При Shiseido не знам какво можех да променя, но тъй като те са носталгични хора, изглеждаше, че съжаляваха за моето оттегляне. Аз не. Всъщност, с тях не толкова открих Япония (където бях години преди това ), а по-скоро усещането за смърт, което обитава тази страна.

Красотата без насилие, жестокост, любов или смърт не струва нищо.

Това усещане присъства постоянно в красотата и във всички крайности. Точно това заобичах. Красотата без насилие, жестокост, любов или смърт не струва нищо. Като се замисля върху това, тези следи не са променили нищо в мен. Те само увеличиха височината на моите стени и ме накараха да бъда над нещата, да съзерцавам вътрешните си земи от моята кула. В замяна на това, аз смятам, че моят принос към тях бе изключително съществен.

Серж Лютенс. Фотография: Ling Fei

Всички, които се интересуват от вашата работа и личност, знаят, че имате интересен начин да отговаряте на въпросите като оставяте впечатлението, че не отговаряте директно. Същевременно казвате неща, които могат да се тълкуват по много и различни начини. Бих казала, че вие сте „неуловим”, нещо като парфюм в човешка форма, ако ми позволите. Търсен ли е този ефект?
Не търся никакъв ефект. Отговарям по свой начин, а не по този на съседа. Искам да бъда себе си, когато отговарям на вашия въпрос, на които трябва да отговоря по точен начин, за да ви накарам да подскочите. „Неуловим” ще рече, че не съм приет нито от вас, нито от който и да е, или може би не е така. Мисля, че съм доста „по-универсален”.

Un bois Vanille от Serge Lutens

Имената на парфюмите ви също са енигматични. Как решавате кое е подходящото име за даден аромат?
Парфюм, това е една история, не аромат, както можем да кажем „парфюмът” на една книга, на един филм…

Аз съм по-скоро есенциалист, отколкото екзистенциалист.

Всичко, което носи моето име, пренася литературен момент, който е част от мен, от моя живот, който аз претворявам в есенция. Аз съм по-скоро есенциалист, отколкото екзистенциалист.  Разбира се, вие усещате тънкостта.

С какво се различават нотките, които използвате вие, спрямо тези в комерсиалната парфюмерия? Кои са най-интересните съставки, които сте включвали в парфюмите си?
Използвам нотки, които говорят, които отговарят. Използвам естествени суровини както писателят използва думите, за да се изрази най-точно. Не ги използвам заради самите тях, а заради онова, което те нашепват в подсъзнанието ни, както например думата „укрепление” за едно дете е оръжие.

Използвате ли есенции от България?
Е как! Използвам ги откакто имам възможност, например Ото розата, известната българска роза. Според моите сетива тя е най-красивата: турската роза, която е просто девиация, е като преправена. Ото розата е най-върховната. Тя присъства по ясен или недоловим начин във всичките ми парфюми. За мен думата „Роза” е толкова литературна, колкото и олфактивна. Аз съм подчинен на нея както васалът на своя феодал. Има и много други масла, но маслото от роза ми е най-ценно, част от мен.

Интериорът на Serge Lutens в Palais Royal, Париж. Фотография: Alain Beulé

Какво олицетворява анти-парфюмът?
Анти-парфюмът е вик на революция срещу отклонението от всичко онова, което можех да предвещая в парфюмерията. Анти-парфюмът е начинът, по който се разграничавам от моята легенда – не харесвам етикетите, и отхвърлям този свят, където парфюмът е станал консуматорски продукт. Както виждате, тази дума съдържа „кон” ( в превод от френски „глупав”) и „сумация” ( в превод от френски „подканване”). Ние живеем в прекалено парфюмирано време.

Ние живеем в прекалено парфюмирано време.

Получавам налудничави въпроси относно продуктите на парапарфюмерията (сапуни, кремове, мазила, дезодоранти и т.н.), които представляват за мен незаконноредност в речника на парфюмерията. Това търсене за непрестанно съчетаване е гротескно: съчетаваме обувките с дрехите, с колата, с парфюма, със сапуна. Кому е необходимо това? Анти-парфюмът е новият път, който аерира и диша.

Казвате, че любимият ви парфюм е този, по който работите в момента. Ще загатнете ли какъв е любимият ви парфюм сега?
Това беше начинът да отговоря, че аз съм в същината. Веднъж завършен, парфюмът не ме интересува повече. Когато е получил от мен онова, което е искал, ние се разделяме. Ароматът, който в момента завършвам, е именно една възвишена роза, която умело крие своето „Аз”!

Ароматите на Serge Lutens в България можете да откриете в The Circle, Сердика Център София.

http://www.sergelutens.com
http://www.everet-group.com/bu/Serge-Lutens

VN:F [1.9.22_1171]
Rating: 10.0/10 (10 votes cast)
Серж Лютенс: За българската роза, свободата и изкуството да говориш чрез парфюм, 10.0 out of 10 based on 10 ratings

Главен заподозрян.

3 Comments

  1. Pingback: Изкуството на цветовете! Dior Art of Color – Pinks.bg - е-списанието

  2. Pingback: Ароматен монограм от Serge Lutens – Pinks.bg - е-списанието

  3. Pingback: „Берлин в Париж” от Серж Лютенс : Pinks.bg – е-списание за мода и дизайн -

Напишете коментар

Вашият email адрес няма да бъде публикуван Задължителните полета са отбелязани с *

*

Можете да използвате тези HTML тагове и атрибути: <a href="" title=""> <abbr title=""> <acronym title=""> <b> <blockquote cite=""> <cite> <code> <del datetime=""> <em> <i> <q cite=""> <strike> <strong>